Nieuwsbericht

Hoogsensitieve kinderen op de Nieuwe Linde

De wereld om ons heen ontwikkelt zich in recordtempo. Een stabiele basis is belangrijker dan ooit. Met onze onderscheidende visie op onderwijs maken wij het verschil! Onze school richt zich niet specifiek op een bepaalde doelgroep en onze algemeen-bijzondere basisschool is daarom algemeen toegankelijk.

De Nieuwe Linde: een school voor iedereen!

Wist u dat één op de vijf mensen hoogsensitief is? Op een klas van dertig leerlingen zijn dit er dus zes. Het onderwijsconcept van basisschool de Nieuwe Linde sluit ook goed aan bij hoogsensitieve kinderen doordat:

  • Kinderen de ruimte krijgen om te leren in hun eigen tempo. Voor hoogsensitieve kinderen is dit belangrijk aangezien ze alles heel intens beleven, met al hun zintuigen. Ze krijgen zintuigelijk veel informatie binnen die verwerkt moet worden voordat ze zich kunnen concentreren op cognitieve vaardigheden zoals lezen en rekenen.

  • Natuureducatie een belangrijk onderdeel is van het curriculum. Hoogsensitieve kinderen voelen zich verbonden met de natuur en hebben baat bij prikkelarme omgevingen zoals natuurgebieden. Dit stelt ze in staat dichter bij zichzelf te blijven.

  • Er bij jaarlijkse festiviteiten bewust omgegaan wordt met de kans op overprikkeling. We maken bewuste keuzes in het programma en bouwen rustmomenten in.

  • Leerlingen kunnen ontdekken vanuit hun eigen interesses maar ook structuur krijgen aangeboden in dit proces. Hoogsensitieve kinderen hebben hier baat bij, omdat ze vaak moeite hebben met automatiseren en plannen.

  • Elk kind gedurende zijn / haar gehele schoolloopbaan wordt begeleid door een onderwijsbegeleider. Op deze manier wordt de ontwikkeling van het kind gevolgd en kan het een vertrouwensband opbouwen met deze persoon. Voor hoogsensitieve kinderen is deze veilige basis heel belangrijk.

  • Het vak SEL (Sociaal Emotioneel Leren) wordt aangeboden naast het reguliere curriculum. Tijdens de lessen SEL leren de kinderen hun emoties beter te begrijpen en benoemen. Ze leren hoe ze goed voor zichzelf en voor anderen kunnen zorgen. Hoogsensitieve kinderen voelen mensen goed aan, maar hebben vaak moeite met het aangeven van hun eigen grenzen..

  • Er wordt ingezet op contextgericht leren waarbij de leerstof gekoppeld wordt aan een natuurlijke en zinvolle context. Hoogsensitieve kinderen willen het nut zien van het leren of de aangeboden leerstof.

Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief.

    Naam:

    E-mailadres:

    Ik heb interesse als:
    OuderProfessional

    Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en enkel gebruikt om contact met u op te nemen en u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.