Nieuwsbericht

Buitenonderwijs in tijden van Corona

Momenteel zoeken ouders naar werkvormen en manieren om thuis hun kinderen les te geven. Voor vele ouders is dat een uitdaging. Hoe houd je de concentratie vast en hoe houd je leren leuk en ontspannen? We zien dat de Coronaperiode ook creativiteit bevordert en dat er interessante initiatieven ontstaan om leren interessant en leuk te maken voor kinderen.

In deze tijden van Corona gebruiken wij van de Nieuwe Linde, de ongebruikelijke situatie om ons verder te verdiepen in diverse manieren van leren. Bij het uitdiepen hiervan gaan we creatief te werk en staan we open voor inspirerende ideeën die langskomen op sociale media rondom thuisonderwijs. Hieronder valt zeker ook het buitenonderwijs dat wij gaan inzetten, omdat kinderen buiten anders leren dan binnen.

In natuurlijke speel- en leerlandschappen kunnen kinderen spelen, ontdekken, bewegen, creëren en samenwerken. Verschillende kerndomeinen van het onderwijs kunnen zo verenigd worden in een buitensituatie waarbij kinderen tot leren kunnen komen en ze al hun zintuigen gebruiken.

Hieronder staan voorbeelden ter illustratie van enkele werkvormen in de praktijk. Deze voorbeelden zijn zeker ook inspirerend en bruikbaar voor ouders in deze tijd van Corona.

Voorbeeld 1: In groep 4 van de basisschool is ‘het leren kloklezen van analoog naar digitaal’ een standaard onderdeel. In het bos leren kinderen analoog kloklezen door een metersgrote klok gemaakt met gevonden stokken en meegenomen materialen. De leerkracht laat de kinderen de grote en kleine wijzer (de stokken) in de juiste richting leggen. Ze zijn daarbij fysiek bezig en leren spelenderwijs de tijdsindeling van een klok. Door met korte stokken vervolgens de digitale tijd neer te leggen, leren ze de verschillen herkennen op een originele manier.

Toelichting: Kinderen leren tijdens het maken van de klok meer dan alleen kloklezen. Gezamenlijk gaan ze op zoek naar rechte stokken voor de wijzers en ze zoeken naar de juiste verhoudingen van de klok. Ondertussen gebeuren er ook onverwachte dingen, zoals het overvliegen van een buizerd en het gehamer van een specht. Een leerkracht met ervaring in buitenonderwijs heeft oog voor zijn omgeving en de ervaringen van de kinderen. Het vereist flexibiliteit van de leerkracht om ruimte te geven aan deze spontane dingen.

Voorbeeld 2: In groep 4 oefenen kinderen met lezen en rekenen in zogenaamde redactiesommen. Dit zijn korte tot de verbeelding sprekende verhaaltjes waarbij een rekensom moet worden opgelost. Op locatie komen deze verhaaltjes echt goed tot hun recht. De klas gaat na een herfststorm naar het bos. De leerkracht laat de kinderen de omgewaaide bomen tellen. Dan volgt een kort verhaal. Een boom is 20 meter hoog, de blokken zijn 50 cm lang, hoeveel blokken zitten er in een boom?

Zo kunnen standaard verhalensommen verbonden worden aan de locatie.

Voorbeeld 3 : Ander voorbeeld van hoe je de ruimte en elementen van het bos kan gebruiken, is het organiseren van een bosbingo voor groep 1 en 2 leerlingen waarin ze gericht op zoek gaan naar een dingen die ze kunnen vinden in het bos.


Er is nog zoveel te leren en te ontdekken in de natuur…….!

Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief.

    Naam:

    E-mailadres:

    Ik heb interesse als:
    OuderProfessional

    [mailpoetsignup mailpoetsignup-484 list:3 default:on]

    Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en enkel gebruikt om contact met u op te nemen en u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.